e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.
Czym są e-Doręczenia?
To elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.
Kogo dotyczy obowiązek korzystania z e-Doręczeń?
Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie dotyczył wszystkich podmiotów publicznych oraz firm rejestrowanych w KRS i CEiDG. Obowiązek ten będzie wprowadzany stopniowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Firmy już teraz mogą założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Będą otrzymywać na nią wiadomości i dokumenty od podmiotów publicznych, które zaczną korzystać z e-Doręczeń.
Minister do spraw informatyzacji określił terminy obowiązku dla firm rejestrujących się w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) i CEiDG.
Harmonogram wprowadzania obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych (obowiązek taki wprowadza ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych):
e-Doręczenia dla podmiotów publicznych
Od 10 grudnia 2023 r. podmioty publiczne wskazane w ustawie będą miały obowiązek korzystania z e-Doręczeń (zgodnie z Komunikatem Ministra Cyfryzacji z dnia 29 maja 2023 r.).
Od tego dnia będą musiały:
- mieć adres do e-Doręczeń wpisany do bazy adresów elektronicznych (BAE),
- doręczać pisma na adres do e-Doręczeń podmiotom, które z niego korzystają.
Podstawą prawną działania rejestrowanego doręczenia elektronicznego są: